kriiss92

prawo jazdy C i kod 95

20 postów w tym temacie

Witam, posiadam prawko C i kod 95 zrobione w Polsce, i teraz moje pytania czy musze wyrabiać ta kwalifikacje tu w Belgii? Czy bez problemu mi wymienia prawko o będę mógł pracować w Belgii jako kierowca. Bo spotkałem się z opinią ze polski kod 95 jest tu "nie ważny "i musze przejść belgijski kurs. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie ma czegoś takiego jak nieważna polska kwalifikacja na przewóz rzeczy. Jeśli C95 jest wbite do polskiego PJ to OK, jeśli osobno masz PJ i zaświadczenie o zrobieniu kwalifikacji to możesz dać to tłumaczowi przysięgłemu do przełożenia na niderlandzki/francuski w zależności od regionu Belgii i z czymś takim (tłumaczenie C95 + PJ) + fotografią udać się na komisariat policji w celu wyrobienia tutejszego PJ. Sam tak zrobiłem - wymieniłem polskie PJ na belgijskie mając przetłumaczone C95. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, kolego!bo w interimie mi mówią ze z tym będzie problem.. He 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ok a jeszcze jedno pytanko, prawko mogę wymienić zanim dostane tutejszy dowód osobisty czy dopiero jak juz będę miał ID CARD? 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ciężko mi jest odpowiedzieć jak w takim przypadku będzie. Ja poszedłem na posterunek policji mając już ID Card.  Mnie zastanawia jak w interimach takie coś mogli wymyślić, czyli co cała międzynarodówka jeżdżąca od Rumunii po Portugalię ma "lipne" kody i karty kierowców w chwil wyjazdu ze swojego kraju?  Na traktory z naczepami, kombajny i inne maszyny wolnobieżne nie mamy uprawnień w Belgii na podstawie naszych dokumentów ale ADR, karta do tacho i kody 95 są tak jak uprawnienia do kierowania pojazdów z blankietu PJ wszędzie w UE i nie tylko respektowane w końcu to nie USA. 

Niestety nie jest łatwo znaleźć pracę z samym C w Belgii jak się nie ma dobrych podstaw niderlandzkiego / francuskiego. Sam mam uprawnienia ale tutaj nie pracowałem w żadnej firmie jako kierowca. Mały pojazd, krótkie lokalne trasy, rozliczenia na miejscu w zw. z tym wymagają pracodawcy dobrej znajomości lokalnego języka do komunikowania się z kontrahentami. Nawet na  nocnej zmianie jako kierowca w piekarni chcąc by te 3 poziomy języka ze szkoły były już perfekt opanowane.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie wymieniaj prawka pod zadnym pozorem. gdy wymienisz prawko na belgijskie bedziesz musial przechodzic belgijskie doszkolenia. masz prawko ktore dziala w calej UE wiec jako sens Ci je wymieniac? ja pracuje zawodowo jakie kierowca CE i nic nigdy nie wymienialem. smigam na polskim prawku bez problemu. i mialem nie raz juz kontrol. pozdr

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Aha, dzięki. Wiec musze chyba sam dopytac się w jakimś urzędzie jak to wkoncu jest 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 30.11.2016 o 22:09, marcinowik napisał:

Nie wymieniaj prawka pod zadnym pozorem. gdy wymienisz prawko na belgijskie bedziesz musial przechodzic belgijskie doszkolenia. masz prawko ktore dziala w calej UE wiec jako sens Ci je wymieniac? ja pracuje zawodowo jakie kierowca CE i nic nigdy nie wymienialem. smigam na polskim prawku bez problemu. i mialem nie raz juz kontrol. pozdr

Co to znaczy doszkolenia i dlaczego nie może wymienić dokumentu na tutejszy?

Cytat z oficjalnej strony http://bruksela.msz.gov.pl/pl/polak_w_belgii/informacja_dla_kierowcow/

Cytat

Rezydenci posiadający europejskie prawo jazdy wydane przez Wydział Komunikacji danego Starostwa Powiatowego lub Urząd Miasta w Polsce, zobowiązani są zarejestrować i wymienić prawo jazdy w belgijskim Urzędzie Gminy, w którym są zameldowani, gdy:

- jedna bądź więcej kategorii z europejskiego prawa jazdy traci termin ważności

- prawo jazdy zostało tymczasowo bądź częściowo przywrócone, po wcześniejszym zakazie prowadzenia pojazdów.

Prócz w/w przypadków nie ma obowiązku wymiany prawa jazdy na dokument belgijski.

 

Gmina może jednak zasugerować rejestrację prawa jazdy, w celu wystawiania nowego dokumentu w przypadku ewentualnej utraty lub kradzieży.

To co pogrubiłem zdaje się dotyczy nie tylko nowych "B" na  okres 15 lat ale i C,D i kompilacji powyższych z E gdzie ważność wynosi 4 lub 5 lat (w zależności od kraju), więc jak się mają te powyższe uwagi do prawa w kraju w którym mamy obecnie interes życiowy chyba każdy wie?

Jeśli siedzisz w Polsce i tam masz rodzinę, tam rozliczasz podatki itd to oczywiście powyższe nie tyczy się takiej osoby, ale jak ktoś przenosi się do Belgii i tu mieszka, pracuje itd to jak najbardziej już temu podlega. Odnośnie rejestracji prawa jazdy (tego polskiego ) w urzędzie to bdb praktyka bo przy "okazji" kradzieży czy zgubienia dużo łatwiej wyrobić tutejszy dokument w ciągu 5 dni. 

Edytowano przez Marcinn

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja nie wymienialem. kontrol mialem nie jedna i pytalem podczas jednej lapanki czy mam obowiazek wymiany otrzymalem jednoznaczna odpowiedz NIE. szegf gdy mnie zatrudnial rowniez pow ze NIE ponieważ to jest europejskie prawko. inny przypadek mieli moi znajomi z peacy z innych nie europejskich krajow. oni musieli zrobic wymianke

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

OK to wiemy że nie wymieniałeś, ale ktoś wymieniał i jakie te dodatkowe doszkolenia przechodził skoro w dokumencie ma obligatoryjnie wbite do kiedy jest ważny i o ile takowy posiada to również kod 95. Co jeszcze musiał zrobić kandydat na kierowcę z belgijskim dokumentem by móc na równi z posiadaczem np. polskiego dokumentu zasiąść za kółko?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam Belgowie posiadający kategorie C co rok mają jedno dniowy kurs czy coś w tym rodzaju jak to się ma do innych nacji z ich kwitami nie wiem.pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mają jakiś kurs ale co to jest za kurs bo mnie to jako posiadacza belgijskiego PJ i tych uprawnień ciekawi? Czy jest to coś na zasadzie pracowniczego bhp gdzie ktoś z logistyki przypomina kierowcom zasady poruszania się w regulaminowym czasie, zasady bezpiecznego poruszania się po drogach i zabezpieczania ładunków, czy też przechodzą jakieś odpłatne szkolenia zakończone egzaminami itd? 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tak. odplatne szkolenia zakonczone egzaminem sprawdzajacym

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

ja śmigam normalnie na polskim pj z kodem 95. żaden interim ani tym bardziej pracodawca nie wymagał ode mnie żadnego belgijskiego odpowiednika.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Informacja podana przez Was o tym że posiadając belgijski pj trzeba przechodzić odpłatne kursy zakończone egzaminem trochę mnie zszokowała ale to sobie jeszcze sprawdzę przy najbliższej możliwości jak tylko będę miał kontakt z szoferem z tego kraju, co do wymiany samego blankietu to robiąc to w Belgi czasem nawet mniej formalności jest wymaganych i taniej to wychodzi niż w Polsce (w moim przypadku rozchodziło się o dopisanie kodu 95 i wymagało to tłumaczenia dokumentów z Pl+ fotografii i opłaty za plastik, po 5 dniach miałem nowe pj w ręce) 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Twój kurs na przewóz ładunku jest ważny.ja wymieniłem prawko....bo musiałem A zaświadczenie polskie zostało skopiowane w pracy i nie chodziłem na żadne kursy 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Odkopuje temat bo już wiem co i jak. Tak jak już wcześniej napisałem jak tylko będę miał możliwość to zapytam się tutejszego kierowcy jak to jest z tym "95" tutaj na miejscu. Syn szefa jest świeżo po wszelakich egzaminach i w odpowiedzi na pytanie odnośnie kwalifikacji powiedział mi dzisiaj że w Belgii dwutorowo można zrobić kwalifikację: pierwsza opcja tak jak w Polsce w chwili gdy się kończy obecna idzie się na kilkudniowe szkolenie, druga opcja to każdego roku od wydania nowej czy powielenia dotychczasowej kwalifikacji idziesz na jeden dzień  i tym samym nie musisz finalnie brać tych kilku wolnych dni by zrobić to na raz tylko co roku załatwiasz sprawę oddelegowując się na ten rzeczony jeden dzień i tak przez te kilka lat rozkładasz sobie to co idąc pierwszą opcją musisz zrobić w kilka dni. Mam nadzieję że temat jest teraz jasny dla wszystkich.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Z racji tego że ostatnio przeglądałem strony internetowe i coś istotnego dla tego tematu wpadło mi w oko dodatkowo będące przedstawione w bardzo klarowny sposób to do powyższego tematu dorzucam tym wpisem swoje ostatnie 3 grosze (euro centy):

Cytat

 

Szkolenie można odbyć w następujący sposób: 

7 godzin (czyli 7 punktów) na rok

35 godzin (czyli 35 punktów) w ciągu 1 roku

35 godzin rozłożonych w ciągu 5 lat według upodobania kierowcy

 

Powyższa informacja zaczerpnięta ze strony  https://www.multi-permis.be/pl/page/kwalifikacja-zawodowa.html Swoją drogą to dziwną politykę mają w tym ośrodku nie podając cen za kursy na stronie, tylko wymuszając na potencjalnym zainteresowanym wysyłanie zapytań ofertowych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Z kodem 95, generalnie z polskim prawkiem mozesz tyrac jak dzik:) nie polecam komplikowania sobie zycia przez rejestrowanie prawka tutaj, nie ma takiej potrzeby, zasowaj do jakiegos intetimu I do roboty! 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli kiedyś będziesz chciał wrócić do Polski i zmienić prawo jazdy to urzędy też potrafią robić problemy . W żadnym przypadku nie polecam wymiany prawka na belgijskie nic wielkiego to nie wniesie do twego życia. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.


Zaloguj się